Welkom op het weblog van De Lapjeskat.

HIER SCHRIJFT DE LAPJESKAT VOORTAAN

... KATTENSPINSELS ...

... KATTENSPINSELS ...
DE LAPJESKAT KIJKT JE AAN EN DENKT ER HET HARE VAN.

vrijdag 7 december 2012

Rode schoolmerklapjes


Wat kom ik mooie dingen tegen, even googlen en hup, de mooiste juweeltjes verschijnen. Uren kan ik ernaar turen!

In 1928 maakte mijn moeder, tien jaar oud, zo'n rood schoolmerklapje.

Ze vertelde  hoe lastig borduren het was met de dikke stugge katoenen draad op het losse weefsel van de lap crisisstof, een soort kaasdoek.
 
 
 
Ik vraag me af of de buitenste ingeweven rode draden om het borduurwerk heen bij de stof horen, of dat die er ook door de leerlingen zelf moesten worden ingeweven. Misschien weet iemand dit?

Borduren, daar ben ik niet goed in. Van links naar rechts of andersom, of juist van boven naar beneden? Eerst de hele rij de ene helft van de kruisjes en teruggaand de andere helft?

Eerst maar eens de theorie bestuderen en dan met iets kleins beginnen.

Met diep respect voor dat meisje van tien!


×××××××××××××××××××××××××××××××××







1 opmerking:

Ettje zei

Ja, die buitenste rode draden maakte je ook zelf. Heb net gezocht, maar kan de mijne niet vinden. :-) Zeker weggedaan bij de verhuizing, naar één van de kinderen.